[review] St Vincent (2014)

Multumim distribuitorului filmului in Romania, Forum Film!

Nota Cinemateca: 7/10 (Laura 7; Marcel: 7)
Regia: Theodore Melfi
Gen: comedie, drama
Morala: Sfintii printre noi

Bill Murray si-a ales rolul pe spranceana, in armonie cu portofoliul sau; omul tine mult la imaginea de mizantrop usor nebun, slobod la gura si vicios, dar cu suflet bun. Sf. Vincent e o adevarata declaratie de presa despre brandul "Bill Murray".

Ursuzul Vincent traieste (haotic) in mizerie si saracie, iar Maggie (Melissa McCarthy) si fiul sau de 12 ani, Oliver (Jaeden Lieberher) ii "complica" viata prin simplul fapt ca ii devin vecini. In noua conjunctura, Vin vede oportunitatea de a castiga un ban, facand pe bona lui Oliver. Maggie, fara multa bataie de cap si pueril de increzatoare, ii paseaza betivului Vin responsabilitatea fata de Oliver. Reteta unui dezastru.

Evident, traiectoria noului duet e usor de intuit: "promiscuul Vin", in prezenta ingenuitatii si a bunei cresteri ale lui Oliver, il lasa sa iasa la suprafata pe "omul Vin", cel adanc ingropat in datorii si alcool. Carcasa mizerabila a lui Vin pare a se topi, pe ici, pe colo, lasand sa se vada un suflet cald si o minte ascutita. Mecanismul de devoalare a "miezului bun, ascuns" e un cliseu specific constructiilor soap-opera, si presupune surprinderea si "rasucirea" publicului, de la antipatie la simpatie fata de protagonist.

Melfi duce procesul mai departe, cu (prea) mult curaj, catre zona educationala, religioasa; punandu-l pe Vin sub lumina conjuncturii nefericite in care se afla Oliver (obiect de disputa in divortul dificil al parintilor si lipsit de orice model patern), Melfi forteaza cateva concepte religioase, la adapostul umorului, si ajunge sa spuna povestea unui Vincent, devenit Sfant pentru Oliver.

Inca nu-mi dau seama daca ideea filmului e ca toti oamenii pot fi sfinti, priviti din unghiul corect (si, in consecinta, "sfintenia" devine o norma), sau e doar un manifest umanist, care sanctifica Omul. Una peste alta, impactul emotional urmarit de Melfi e pus, cumva, in contradictie cu bunul simt. Faptul Oliver nu e crestin si are doar 12 ani nu pare sa fie o circumstanta atenuanta suficienta, care sa permita "canonizarea" unui alcoolic iresponsabil. Cel mai probabil Oliver n-a inteles ce e un sfant, si il confunda cu un "om bun".

Distribuita, in rol de "doamna a noptii", e Naomi Watts, care face un personaj aproape imposibil de digerat, discordant cu tonul filmului. Watts e preocupata excesiv de accentul rusesc si de propriile-i picioare goale, de departe cel mai slab actor din platou.

Filmul merita vazut pentru Bill Murray si Jaeden Lieberher, care se inteleg excelent. Scenariul e de moda veche insa, trebuie luat cu sare.