Apr 12, 2009

Rear Window (1954)


Rating IMDB: 8.8/10



Un fotograf cu veleitati de Agatha Christie mai are de stat o saptamana acasa cu piciorul in ghips. Cum nu prea are el ce face in scaunelul lui cel de toate zilele, mai trage o ocheada nevinovata pe fereastra, direct in intimitatea vecinilor. Doar putin, cat sa nu innebuneasca de plictiseala. Fura si el cate ceva din banalul celorlalti: o balerina posesoare de trup sexy isi face exercitiile de dimineata si mai trage din cand in cand o petrecere zgomotoasa; o doamna frustrata de absenta unui element masculin stabil in viata ei cineaza singurica, dar pune tacamuri pentru doua persoane; doi tinerei proaspat casatoriti stau in dormitor cu obloanele trase cat ii ziulica de lunga (mai incearca domnul din cand in cand sa mai fumeze o binemeritata tigara, dar nevasta il cheama din nou in dormitor); un domn respectabil se ciondaneste zilnic cu sotia; altul isi pune catelul intr-un cosuletz si il coboara de la fereastra cu o franghie pentru a-si face biata jivina nevoile zilnice. Si tot asa!

Acelasi tablou cotidian banal se deruleaza in ochii fotografului nostru zile la rand. Pana intr-o noapte! Cand vecinul certaret este vazut la 3 noaptea, intr-o ploaie infernala facand vreo 3-4 drumuri cu tot felul de bagaje. A doua zi, nevasta acestuia dispare cu desavarsire. Pozarul nostru se gandeste la mierleala. Cand il mai vede pe sot impachetand un fierastrau si un cutit in carpe, deja contacteaza un bun prieten din Politie. Numai ca totul se dovedeste a fi o alarma falsa: doamna se retrasese putin la tara, iar sotul o condusese cu o zi inainte la tren.

Si totusi, cand il vede pe certaret scotocind in geanta favorita a doamnei si scoate de acolo ceva bijuterii plus verigheta sotiei, fotograful nu mai are liniste. Ce femeie se retrage intr-un oarecare loc, fara poseta preferata si fara Bijuteria Suprema, verigheta??? Se pun bazele unui scenariu de Mierleala bine ticluita, calculata in cele mai mici detalii. Fotograful isi continua, asadar, investigatiile pe cont propriu, de acolo, din nelipsitul scaunel. Cand este mierlita jivina ce folosea cosuletul pe post de lift personal, probabil pentru ca scormonea prea curios in curtea blocului, deja lucrurile au avansat prea mult ca sa mai poata fi oprite.

Ce mi s-a parut interesant in toata afacerea asta nu este presupusa mierleala, ci tehnica desavarsita a suspansului (marca omologata Hitchcock). Sigur, de aici se pot naste multe intrebari: este in regula sa te uiti in casele vecinilor tai? Pana unde le poti spiona intimitatea? Daca zaresti ceva suspect, dar faptele nu sunt foarte clare, anunti Politia?

Fotograful nu prea avea el de gand sa se insoare cu logodnica lui, pe motiv ca ea, fandosita cu acte in regula, nu ar putea trai in ritmul lui alert, plin de deplasari si haleala proasta. Ei bine, pe langa frumoasa, dichisita si fandosita, logodnica se dovedeste a fi de un curaj nebanuit in aceasta ancheta periculoasa. O logodnica buna la casa omului, vrednica de toata cinstea!

Mi-a placut fimul asta de cinemateca. Are toate ingredientele necesare unei dupa-amieze agreabile. Ii multumesc bunului prieten Matash pentru recomandare, cu promisiunea ferma de a-l descoperi pe Hitchcock in toata splendoarea inegalabilei sale creatii.