Mar 13, 2015

#Beings (2015) - un "short" contemplativ si apasator


#Beings este un film no-budget, in spiritul cinema du corps, al doilea al lui Paul Stefanescu.

Cele 3 personaje, Eva, Teo si Ana sunt blocate intr-o relatie de iubire amestecata cu dispret si umilinta. In urma unei crize (aparent epileptice) a Evei, relatia ei cu Teo devine inacceptabila, astfel ca decide sa paraseasca triunghiul pentru a-si gasi o alta forma sub care sa se intoarca iubita din nou.


Coloana sonora si prim-planurile prelungi sunt anxiogene, iar senzatia de claustrofobie se instaleaza din primele minute; personajele sunt scoase cu totul in afara confortului propriu si a rutinei placute. Lumea in care traiesc este, pe cat de noua, pe atat de lipsita de stimuli emotionali sau intelectuali. Fiecare din cei trei e prizonier intr-un corp, ca un extraterestru ce poarta un costum din piele de om... 

Ca spectator, esti prins intr-un vis greu si apasator, in care mai mult simti ce ti se intampla decat intelegi; ratiunea si pornirea ei critica sunt puse cu totul intre paranteze, ca si cum n-au existat niciodata. Actiunea e o rostogolire subconstienta, fatalista; prin mici insertii mistice, Stefanescu isi duce personajele intr-o zona in care nu mai pot fi "salvate", ci doar acceptate asa cum sunt. 

Intregul film, aici (55 min):


Paul Stefanescu a avut amabilitatea sa raspunda catorva intrebari ale noastre, despre film si sensul sau:

CinematecaCum se leaga ideea de dumnezeu cu cea de trup, fie el uman sau nu?
Paul Stefanescu: Incerc sa folosesc Dumnezeul ca trup si trupul ca Dumnezeu. Cred ca sintem prinsi intr-o obligatie fata de trup. Si social, o obligatie fata de un soi de divinitate. Deci completely trapped both ways. Si ma doare ca promovam frica de moarte pentru a motiva functionalitatea vietii. Asa ca daca Eva isi doreste sa devina lumina in mod real nu metaforic pe mine ma bucura enorm. Orice incercare de a face cu viata, cu trupul, cu mintea, altele decit cele 'posibile' pe mine ma fascineaza si ma apropie parca de un superb imaterial adevarat.

CVreo legatura intre #Beings si Under the Skin?
PS: Inca nu am vazut Under the Skin, desi mi s-a tot spus de el

CCe alti regizori / autori trebuie sa-mi fi placut ca sa-mi placa Stefanescu?
PS: Eu incerc intotdeauna, cind caut pe cineva pentru camera ori sunet ori crew ori productie, sa dau exemplu pe Bruno Dumont si Philippe Grandrieux sau daca nu au auzit de "cinema du corps" si "extreme French" caut pe cineva care e interesat de timp de materia timpului de emotie si mai putin de autoritatea si mirajul actiunii. Poate Bela Tarr, evident Tarkovsky, Ozu, Teshigahara, Jisoji, Garrell


C: Care e reactia pe care o astepti de la cineva care tocmai a vazut #beings?
PS: Nu astept decit sa inteleaga. Sa aiba sentimentul ca au inteles. Asta inseamna ca au vazut filmul cu sufletul deschis. Ma deranjeaza cind lumea asteapta sa fie satisfacuta de un obiect artistic. Selfish.

C: Daca ai fi avut 1 mil de euro, ce ai fi schimba la #beings?
PS: Beings este gindit pe buget 0,nu cred ca ar aduce ceva in plus banii. Camera, sunetul, locatiile, toata stilistica, sunt asa cum trebuie sa fie, banii i-as baga in oamenii care au lucrat, intr-un department de productie si promovare. Asta ca sa ii dau un mai bun destin. 

#Beings e un film la care daca mananci floricele, risti aiurea.