[review] Night at the Museum: Secret of the Tomb (2014)

Multumim distribuitorului filmului in Romania, Odeon Film!

Autor articol: Laura & Marcel
Nota: 4.5/10 (Laura: 4.5; Marcel: 4.5)

Regia: Shawn Levy
Gen: aventura, comedie, familie

Morala: "Daca vrei, te las sa-mi tragi o palma"

Desi Night at the Museum pare (sau se vrea) caricatura Russian Ark-ului sokurovian, copiii vor parasi intr-un zambet sala de cinematograf. Intre noi fiind vorba, doar cateva secvente sunt cu adevarat amuzante, rod al unei minti puse la treaba. In rest, totul pare facut in graba, superficial (ca sa nu-i spunem insuficient gandit), cu un scenariu scris pe genunchi, intre doua cafele (povestea principala a exponatelor care isi pierd treptat suflarea nocturna pentru ca nu-stiu-ce-tablita-egipteana n-a mai vazut lumina lunii, precum si liniile secundare ale povestii - relatia tata-fiu, tensionata pentru ca ala micu' nu vrea sa dea la facultate, visandu-se DJ in Ibiza - par conturate grabit, doar ca sa arunce putina tensiune, asta daca trecem de primul hop, cel al desuetudinii).

Nici efectele speciale nu-s mare branza (initial promiteau, dar cineva si-a pierdut rabdarea pe parcurs), iar coloana sonora e perfecta pentru comercialul anilor '90 (nici n-ai zice ca bate 2015 la usa!). Blestemele cu iz de Egipt antic sunt la fel de actuale si de puternice, dar unde scarabeu nu e, parca nimic nu e. Pe de alta parte, daca va era dor de Exodus sau de istoria poporului evreu in general, mai puteti afla o data din Night at The Museum, in incinta muzeului de istorie naturala, despre cat de greu le-a fost evreilor cand ii inrobisera egiptenii cu sutele de ani, cum au stat ei vreo 40 de ani prin desert si care-i treaba cu mitzvahu'.

Calatoria in Anglia e si mai interesanta.

Reprezentantii UK, in tricouri albe si jambiere rosii: Tilly (Rebel Wilson) si Sir Lancelot-Insusi (Dan Stevens, macho-ul din The Guest), un fel de "Stan si Bran merg la Oxford". Tilly este, in mare, modelul misogin al femeii supraponderale pe care n-o vrea nimeni altcineva decat omul cavernei, cu maciuca; Lancelot, sub masca de cavaler, ascunde psihoze si alte defecte de caracter care il califica repede drept antagonist. Intreaga Anglie, rezumata hilar la cele doua personaje, primeste cateva lectii intensive (a se citi "bitch slaps") de Torah, de la evreul de serviciu, Larry Daley (Ben Stiller), pentru ca Lancelot nu e chiar la curent cu toti anii de pribegie a lui Moise & Asociatii. Sa te prapadesti de ras (daca esti evreu) nu alta!...

Peripetiile nascute din confuzia lui Lancelot intre planului literar al legendei si cel factual, de ceara, duc actiunea pe scena unui teatru britanic, unde Hugh Jackman si Alice Eve joaca, ce altceva, decat povestea de dragoste dintre Lancelot si Guinevere; scena se transforma in cameo, Jackman in Wolverine, iar Lancelot pricepe ca Guinevere e doar o inchipuire fara intruchipare.

"A treia noapte la muzeu" e o comedie usoara, de luat cu multa sare si piper peste ironia iudaica si discriminarea de sub masca de cosmopolitism. Pentru doi dintre actori, acesta a fost ultimul film: Robin Williams si Mickey Rooney. Hell of a swan-song...

Ce spun criticii:

New York Post (50/100): Daca vrei sa trezesti interesul copiilor pentru istorie si natura, se poate mai rau decat prin franciza ridicola al lui Ben Stiller. Totusi, aceasta a treia parte se bazeaza prea mult pe cadrele largi cu gramezi de personaje care marsaluiesc pe coridoarele Muzeului de Istorie Naturala. Ramai cu impresia ca regizorul Shawn Levy nu mai are nimic de spus

Slant (25/100): Aceasta a treia si presupus ultima editie a francizei e doar o neplacuta obligatie contractuala, nimic mai mult

The Hollywood Reporter (30/100): In ciuda relocarii filmului de cealalta parte a oceanului, in respectabilul British Museum, subredul Night at the Museum: Secret of the Tomb nu reuseste sa fructifice potentialul comic al schimbarii de scena