[review] Kill the Messenger / Eliminati mesagerul! (2014)

Multumim distribuitorului filmului in Romania, Ro Image!

Nota Cinemateca: 7,75/10 (nota Laura: 7,5; nota Marcel: 8)
Regia:  Michael Cuesta
Gen: biografic, drama, crima

Morala: Nu e Watergate, ci Nicaragua, si nu i s-a dat, ci i s-a luat

KM e un film clasic, biografic, decent. Povestea pe care o spune nu e noua, dar asta e cu atat mai grav pentru poveste: un jurnalist de provincie da lovitura cu cateva articole de investigatie in care demasca masinatiuni gigantice ale serviciilor secrete ameriane. CIA vindea droguri in propria curte, ca sa faca bani pentru razboiul din Nicaragua. Daca stai sa te gandesti, o strategie asa idioata nu putea sa se nasca dintr-o singura minte bolnava; pentru asa ceva e nevoie de o gramada de minti bolnave, puse la un loc, iar CIA a oferit, se pare, aceste conditii prin anii '90.

Filmul in sine are mai multa valoare jurnalistica, de documentar, decat artistica, si poate nu i-ar fi stricat o abordare a la Paul Greengrass cu United 93 sau Captain Phillips. N-o sa ia Oscaruri, dar nici Zmeura. Intr-un fel, e de mirare ca se spune o poveste ca asta cu atata usurinta. KM e printre putinele filmele in care statul american, presedintele si CIA pica oricum, numai bine nu. E ca un rasfat pe care cenzura americana si l-a permis pentru a da un ton subtil de "libertate a expresiei"; probabil isi facuse deja norma de patriotisme ieftine si ridicari in slavi a eroilor activi sau in rezerva, de prin CIA si FBI...

Totusi, Webb (arcasul Jeremy Renner, care joaca bine, aici) face parte dintr-o categorie de jurnalisti care s-a dezinventat, dupa criza financiara din 2008: idealist, tenace, profesionist si autonom, crede ca scopul presei e de a demasca minciuna, un ideal mai vechi de-al lui Kennedy. Dar cum Kennedy e mort, bani nu mai sunt iar ziarele de hartie au disparut, macar s-a facut un film despre cum ar trebui sa fie un jurnalist si despre cum n-ar trebui sa reactioneze statul fata de un jurnalist adevarat. (Ironic, in epoca lui Snowden cel refugiat in Rusia pentru ca a demascat cat de "big brother" e guvernul american... )

Filmul ar fi putut fi mai alert si mai bine inchegat la scene, in asa fel incat furtul unei motociclete sa nu fie sfarsitul lumii, relatia cu superiorii - o surpriza,  iar speach-ul de la tribuna - usor fasait.

Altfel spus, 10 pentru poveste si pentru lectia de jurnalism, 6 pentru stil.