[review] The Equalizer (2014)

Multumim distribuitorului filmului in Romania, InterComFilm!

Autor articol: Laura
Nota Cinemateca: 7/10 (nota Laura: 7; nota Marcel: 7)
Regia: Antoine Fuqua
Gen: actiune, crima, thriller

Morala: Orice nas isi are nasul

"The Equalizer" propune publicului o varianta de super-mega-erou scoasa cu totul in afara benzilor desenate si dusa catre agentia secreta, facatoarea de hiper-oameni, la care adaugam si o doza de eleganta in sucirea gaturilor.

Filmul pare croit special pentru a scoate in evidenta sarmul lui Denzel Washington, scopul fiind atins cu varf si indesat. Desi tema omului care isi ofera serviciile comunitatii pentru a o face mai pasnica (chiar daca pentru atingerea scopului pacifist se recurge la violenta intensa, executata cu sangele mai rece decat al unei reptile) nu e deloc noua, interpretarea si modul de construire a personajelor merita toata atentia. In ciuda cliseelor (de la care personajul conturat de Denzel ne mai abate atentia), filmul e agreabil si captivant, in categoria lui de entertainment (si nimic mai mult), o mostra decenta si mai putin superficiala de mainstream.

Desigur, ar fi de preferat ca in 2014 sa nu se mai suceasca gaturi pe deja-cliseicul Lac al lebedelor, dar se pot gasi elemente care sa contrabalanseze aceste neajunsuri. Personajele sunt excelent creionate (camera insista pe detaliu) puternice, cu interpretare pe masura, chiar daca ele urmeaza linia simpla a confruntariii Binelui cu Raul: Robert McCall, omul cu super puteri, cel care isi ajuta seamanul la greu (sub anonimat, de cele mai multe ori), prestatiile variind de la acordarea de sfaturi de nutritie si pana la anihilarea unei retele mafiote de anvergura, cu uz de arme albe in cea mai mare parte a timpului (Denzel Washington) vs. Teddy-inteligentul, intuitivul si influentul (in sensul rau), parte integranta a unui grup infractional de proportii (Marton Csokas).

Atmosfera pare croita pe tiparele secolului trecut: copile in ghearele prostitutiei si ale maltratarii de rigoare (in general, femeia-victima a agresiunii, vezi si patroana de restaurant), mafie ruseasca omnipotenta, politie corupta care vine dupa "colecta" saptamanala etc. Croita cu rabdare, pe indelete (131 de minute), atmosfera este fie statica, fie de-o violenta crunta (uneori inutil perturbatoare), ranforsata de o coloana sonora excelenta. O lume intunecata, in care prezenta unui super-erou e mai mult decat oportuna.

Un film cu bune si mai putin bune, bazat, mai degraba, pe actor, decat pe idee. Recomandat calduros iubitorului de entartainment.

P.S. Marcel:

Denzel Washington, protagonistul, e intr-o forma de zile mari: sur (deja), calm si cu o privire glaciala si goala de bune intentii. Antagonistul, Marton Csokas, e ales excelent: aspect dur dar cerebral, masculin si bun interpret, un personaj care pare ca mananca "denzei" la micul dejun.

Distributia si sunetul sunt partile forte. Partile slabe sunt povestea si violenta inutila. In majoritatea altor filme, irlandezul ala ar fi murit dupa primii 50 de pumni... Sa zicem, pe scurt, ca sunt cateva scene la care Tarantino nu mai are ce adauga.

Desi povestea e aceeasi din totdeauna (eroul razbunator si anonim), filmul e comercial, simplu, dar decent si foarte bine jucat.