Nov 27, 2013

The Butler/Majordomul (2013)

Autor: Laura

Nota Cinemateca: 8/10 (Nota Laura: 8/10; nota Marcel: 8/10)

Regia: Lee Daniels
Gen: biografic, drama

Morala: Nu judeca oamenii dupa culoarea pielii. Accepta si intelege diversitatea, faci un bine omenirii, scutind istoria de etape inutil de sangeroase.

Intr-o lume in care oprimarea rasiala risca sa devina un subiect redundant, filmul lui Daniel Lee isi croieste un drum delicat si fara prea multe cotituri, urmand o reteta deja clasica, ce miroase a Oscar de pe holul blocului.

Desi se perinda fapte grele ca o sarma in miez de noapte, poti varsa cel mult o lacrima printre hohote de ras, caci, din fericire, filmul nu isi propune sa fie lacrimogen, ci sa te puna o tzara pe ganduri. Nota este evident optimista: lucrurile incep rau pentru negri, rezultand o umilinta a Omului de catre Om greu de inteles, daramite de digerat, dar iata ca soarele rasare si in comunitatea celor de culoare, caci unul de-al lor - si cine si-ar fi imaginat asta vreodata?- ajunge nici mai mult, nici mai putin, decat presedintele falnicelor SUA.

Asadar, Cecil Gaines (Forest Whitaker) vede lumina ochilor pe o plantatie de bumbac si asista neputincios la daramarea celui mai drag univers pe care il poate avea un copil: parintii. Plecand de la o mama care isi pierde mintile printre abuzurile sexuale ale stapanului casei si de la un tata ucis pentru ca a incercat o farama de atitudine in fata acestor abuzuri, urmarim traiectoria lui Cecil Gaines, negrul "de casa" care a servit o sumedenie de presedinti americani, ajungand un majordom apreciat la Casa Alba.

S-a comportat smerit, a tinut tava drept si capul plecat, urechile surde la grozaviile pe care le-a auzit despre negri de-a lungul zecilor de ani, urmand principiul "desi intri in camera, nimeni nu trebuie sa-si dea seama de asta". A facut cat i-a stat in puteri pentru supravietuirea familiei in vremuri grele, dar insuficient (poate chiar deloc!) pentru a schimba ceva in drepturile acordate negrilor.

In acest punct, Daniel Lee preda cursiv stafeta generatiei tinere, creand o scena care va persista in cinematografie: in timp ce negrii ii servesc pe albi la Casa....Alba (evident!), un grup de studenti de culoare cer sa fie serviti de catre albi intr-un local, cel mai inflacarat in protest fiind chiar fiul cel mare al lui Cecil Gaines, care si-a dedicat viata luptei pentru drepturi civile, vizitand inchisoarea si spitalele mai des decat drumurile muierii la salonul de coafura. Semn ca vlastarii lucratorilor de bumbac de pe la inceputul secolului al XX-lea nu mai puteau trai asa si voiau cu orice cost schimbarea cursului impregnat de Istorie.

In paralel, vedem crampeie din viata personala a lui Cecil Gaines, un repertoriu cand tragic, cand comic. Sotia (Oprah Winfrey) isi iubeste si sustine sotul, dar ineaca orele suplimentare ale acestuia in alcool, baiatul cel mare e la mare departare (tocmai in sudul pe care Cecil Gaines il parasise cu ceva timp in urma, pentru un trai mai sigur), activist in vremuri deosebit de tulburi (Ku Klux Klan, Pantere Negre, Matin Luther King, Kennedy asasinat etc), pe cand cel mic se inroleaza in razboiul din Vietnam. In ciuda acestor lucruri, abunda momentele hilare intre acesti oameni simpli, ce par a se distra si a trai mult mai intens decat cei cu pretentii de intelect ridicat-complicat. Filmul e imbibat in glume cu pornosaguri dulci, vulgaritatea pastrand o limita decenta, intepaturi haioase, iar starea de "haz-de-necaz-de-propria-viata" binedispune spectatorul, rapindu-i generos hohote de ras. Desigur, uneori razbat muscaturi dureroase, dar sunt inecate repede, asemenea copilului care baga rapid pestele in apa, privind temator imprejur, ca sa nu il certe nimeni (Fiul cel mare al majordomului Gaines afirma ca Sidney Poitier a castigat Oscarul tocmai pentru ca era un negru care se comporta precum albii, timp in care, cel mic, isi linguseste reparatoriu tatal, declarandu-se fan Poitier).

Distributia e grea, jocul actoricesc bun, impresionant pe alocuri. Cuplul Forest Whitaker - Oprah Winfrey e credibil, inchegat si transmite emotie. Treaba e buna, atat separat, cat si impreuna, insa Whitaker nu e Idi Amin, rol care il va urmari intreaga-i viata. Lui Lenny Kravitz ii sade tare bine actoria (si asta fara sa ne cante vreun cantecel), iar Isaac White e un adorabil al-doilea-fiu-al-familiei-Gaines, deosebit de amuzant si relaxat in fata camerei.

In ciuda jocului curat si a numelor grele din distributie, filmul e croit pe un tipar clasic comercial. Anumite stari si idei sunt mult prea evident induse; pe un fundal nu foarte subtil, e transmis un mesaj simplu prin mijloace la fel de simple, de suprafata. Atmosfera imi aminteste oarecum de "The Help", doar ca acolo spiritul e si mai ghidus, materializat in placinte cu fecale. The Butler e un film cuminte in cel mai propriu mod si tocmai cand ma pregateam sa il asez in raftul cu dramulete despre negri, vine o afirmatie-bomba care ii poate taia considerabil din sansele de Oscar: "Lumea ii condamna pe altii ca au avut lagare de concentrare, dar nu ne uitam la noi, ca am avut astfel de lagare, timp de 200 de ani"....(tacere, se aud niste voci dregandu-se, trebuie sa reflectam la asta!)

Trecand peste ideile-cheie si nota optimista a lui Daniel Lee din Majordomul, problemele discriminarii din societate sunt departe de a se fi rezolvat. Caci nu doar negrii sunt platiti mai prost decat albii pe pozitii similare, ci si femeile (raportate la barbati). Chiar acum, in timp ce scriu aceste randuri. Nu impartasesc aceasta viziune optimista pe de-a-ntregul, un negru la Casa Alba inseamna o evolutie consistenta, dar intr-un timp mult prea lung si valoreaza putin in caldarea cu probleme discriminatorii ale omenirii. Dar raman la ce inseamna The Butler: o istorie a SUA din perspectiva unui negru (si nu a unei femei/homosexual/agnostic) condimentata adecvat. Un progres in gandire, care e infinit mai bun decat nimic. O incercare contemporana de-a repara o greseala care nu trebuia sa existe niciodata...