[review] Mielul Shaun, Filmul - lectia de civilizatie

Multumim distribuitorului filmului in Romania, Forum Film!

Nota Cinemateca: 8,5/10 (Marcel: 8,5)
Regia: Mark Burton, Richard Starzak
Gen: animatie, aventura, comedie

O animatie candida si cosmopolita, care starneste hohote, de la sugari la pensionari.

Shaun e o poveste de familie, calda si sanatoasa, care poate fi vazuta oricand si de catre oricine. Fara pretentii de vreo tehnica inca neinventata (clasicul stop-motion) sau de vreun mesaj încă nespus (clasica lupta impotriva xenofobiei), Shaun foloseste limbajul non-verbal al tuturor varstelor si natiilor pamantului. Vocile umane nu spun cuvinte inteligibile (desi pastreaza o usoara "aroma" frantuzeasca sau britanica, dupa caz) ci "canta" ingrijorarea, caldura, raceala sau furia. Animalele isi gasesc, fiecare, momentul potrivit sa fie eroi, chiar daca unele din ele sunt urate cu spume sau par rau intentionate. Shaun e un film atat de deschis la minte si de epurat de prejudecati, incat nu mi-l inchipui conceput in alta parte a lumii decat in UK.

Plictisite de rutina zilnica, placidele oi pun la cale o "lovitura de ferma" prin care preiau controlul vietii lor, cu intentia declarata de a o imbogati; lovitura are insa efectul de a le lasa nemancate si... singure. Reinstaurarea statu-quo-ului (caruia i-au tras un sut prea tare) devine, ironic, singura solutie vizibila de la nivelul lor de oi. Fermierul-victima insa e de alta "parere"; el e deja pus pe o traiectorie care il instraineaza de ferma si de oi, consecinta a cascadoriei organizate de Shaun & Co.

Shaun e un pseudo-erou, la fel si un pseudo-lider: are initiativa, insa nu poate actiona decat in grup; intra in belele, dar nu poate iesi din ele decat cu ajutorul grupului; isi traieste drama, dar niciodata singur. In general, Shaun e un personaj strain de megalomania si agresivitatea nevrotica a eroilor de Hollywood, iar nota asta salubra domina intreaga poveste.

Shaun e un film la care sa iti duci copilul, indiferent de varsta lui; ar fi de preferat sa intri dupa trailerele (viitoarelor blockbustere) in care se impart pumni, se desfigureaza eroi si se racneste din toate boxele...