Oct 25, 2014

[review] Maps to the Stars / Harti catre stele (2014) - Les films de Cannes a Bucarest 2014

Prima zi a festivalului "Les films de Cannes a Bucarest" debuteaza, pentru Cinemateca, prin Maps to the Stars. Multumim oraganizatorilor, Filme de festival, pentru amabilitatea de a ne invita la cea de-a cincea editie!

Nota Cinemateca: 7/10 (nota Laura: 8; nota Marcel: 6)
Regia:  David Cronenberg

Morala: Grea e viata de artist!

Filmul e descris ca drama; eu as fi zis ca e satira. Care anume e adresa satirei depinde de cat de departe l-a dus capul pe  Cronenberg.

Ca drama, filmul e nul. Pentru orice om care are cat de cat o viata, drama "zeilor" de la Hollywood, ce se zbat intre droguri, promiscuitate, prostitutie de toate felurile, lux si copilarii nefericite - nu are nicio valoare. Nici cu pistolul la tampla nu m-ar interesa ceva din vietile lor, cu atat mai putin sa le plang de mila sau sa-i arat cu degetul. Decandenti sau grandiosi, e viata lor privata; tot ce li se intampla in afara ecranului tine strict de uman, nu de arta pe care o vedem (sau ba) pe ecran. Singurul lucru care ma intereseaza la un actor e sa joace bine, restul e cancan.

Asa ca daca faci un film care are de spus doar cat de imoral traiesc actorii in timpul liber, sa fii sanatos. Drama Maps to the Stars e un dezastru si o ipocrizie (Cronenberg e si el unul de-al lor, pana la urma), o interpretare abominabila a unui surd la o vioara dezacordata. Cu toate glumele si cu tot suspansul, e ceva ce merita evitat ca pierdere de timp. Societatea actorilor de Hollywood e un teren sterp, din orice punct de vedere. In cel mai bun caz poti incerca sa faci un documentar, nu o telenovela dusa la extrem pe toate fronturile, ca dintr-o disperare impotenta de varsta a treia.

Incestul, bucuria la moartea unui copil, crima infantila etc. sunt (desi extreme) doar niste clisee ale evreului american cineast. Nu cred ca a fost vreun regizor evreu care sa nu fi muiat macar putin busuiocul in pisat; nu ma deranjeaza, dar nici nu ma incalzeste. Pur si simplu toate glumele si ironiile cinice referitoare la falsa moralitate crestina s-au spus deja de acum 30 de ani, si inca mult mai finut si mai eficient (Woody Allen, Larry David, Jerry Seinfeld, Steven Spielberg).

Satira Maps to the Stars e mult mai mult decat povestea vietilor unor terminati. Daca te uiti cu atentie, Cronenberg nu aduce nimic nou in materie de stricaciune: aceleasi cunoscute droguri, tarfe ieftine, spaima de imbatranire, infatuare imberba, domnie a banilor etc., iar asta e ciudat, pentru ca toate sunt deja fumate. Din presa. Nu intamplator filmul e intesat de bascalie si cinism, iar multe replici si scene sunt titluri si articole din tabloide.

Cronenberg intoarce toata mizeria pe care presa se da peste cap s-o afle, adunand-o gramada pe un platou cu meta-fundita semnata de autor... MTTS este un film scandalos pentru o presa care traieste din scandal, in subtext - un manifest dar si o ironie: un film despre constipatiile si partzurile de la Hollywood, pentru care a cheltuit 15 milioane de dolari, care o sa scoata de zece ori pe atat din buzunarele celor care traiesc scriind despre constipatiile si despre partzurile Hollywoodului. Si mai ironic de atat - presa elogiaza MTTS.

Tehnic vorbind se joaca ireprosabil.