[review] The Maze Runner / Labirintul: Evadarea (2014)

Multumim distribuitorului filmului in Romania, Odeon Cineplex!

Nota Cinemateca.eu: 7.5/10 (nota Laura: 7.5; nota Marcel: 7.5)
Regia: Wess Ball
Gen: actiune, mister, SF

Morala: Nu misti muntii stand pe loc.

Alaturi de "actiune", "drama", "SF", "thriller" etc., s-ar putea crea cu succes categoriile "distopic" si "post apocaliptic", judecand dupa cantitatea de filme produsa in ultima vreme, aliniata ostaseste tendintelor contemporane adolescentine, un fel de "unde distopie nu e, nimic nu e".

S-ar putea spune ca "The Maze Runner" ingroasa "distopicul" si "postapocalipticul" vietilor noastre, dar macar o face constient si cat de cat responsabil, cu un mesaj moralizator corect si curat catre adolescentul de astazi. Posibil si de maine!

Filmul ia forma unei confluente cinematografice: "Lord of the Flies" - 1990 (cativa tineri sunt adusi intr-o poiana si lasati de capul lor, isi organizeaza micro societatea cu reguli, dar rivalitatile nu lipsesc); seria Lost (habar n-au cine sunt, isi amintesc treptat numele, dar unii dintre ei par a se fi cunoscut inaintea poienii); The Cabin in the Woods (2012) si seria The Hunger Games (toata mascarada pare a fi un experiment din care nu prea au cum sa scape cu viata, iar daca inving pericolele, se creeaza din buton altele, vezi o armata de paienjeni uriasi, semi-robotizati), la care adaugam un labirint imens, ale carui directii se modifica periodic.

Desi izbuteste a reuni toate cliseele din cinematografie, "The Maze Runner" e o metafora excelenta adresata adolescentilor: omul se trezeste catapultat in viata si, mai intai de toate, incearca sa-si gaseasca identitatea. Oricat de grele ar fi conditiile de trai, specia umana gaseste o forma adaptare si de supravietuire, dar adevaratul progres inseamna explorarea, parasirea matcii, asumarea responsabilitatii si infruntarea pericolelor (vezi personajul Thomas (interpretat de Dylan O'Brien) versus conservatorul Gally (intruchipat de Will Poulter). Nu este suficient sa menajam ceea ce avem, trebuie sa indraznim. E drept, viata e un cadru dinamic (asemenea labirintului care, in film, se modifica zilnic) si, cu cat rezolvam mai multe probleme, cu atat apar altele, mai complicate (vezi noua sectiune a labirintului, plina de lame uriase), proces care continua la nesfarsit. Aceasta este viata insasi!

Din punct de vedere cinematografic, "The Maze Runner" e un debut de lung-metraj multumitor, filmat excelent, care transpune spectatorul in poveste, exceptand abundenta cliseelor. De apreciat directia catre poveste si catre morala, nepresarata de orori inutile. In schimb, avem surprinzator de multa sinceritate intre membrii societatii din poiana, ei spun lucruri care le-ar putea dauna imaginii, pozitiei strategice pe care o detin, ceea ce ar putea fi sinonim cu moartea (trimisi afara din poiana, in cazul unui complot), aceasta fiind adevarata latura distopica a filmului, mai presus de labirint.

"The Maze Runner" este, asadar, filmul perfect pentru adolescenti, chiar daca inscris in linia comercialului contemporan. Un apel la maturizare, in cel mai pur sens al ei, activ...